Autismul: evaluare si diagnostic
decembrie 7, 2017
Depresia la adulti
februarie 26, 2018

Cafeaua este una din cele mai populare băuturi din întreaga lume. Indiferent că ne place aroma sau efectul său, suntem în marea majoritate absorbiți de consumul acestei minunate băuturi.

Dar sunt sigură că mereu te-ai întrebat dacă este și un obicei sănătos?

Efectele consumului de cafea asupra sănătății sunt destul de controversate, astfel în funcție de unde primim răspunsul, acesta variază de la efecte extraordinar de benefice, la unele care ne pot pune sănătatea în pericol.

Principalele efecte se datorează conținutului de cofeină, dar cel mai corect spus, datorită prezenței mai multor substanțe, care împreună realizează un cocktail, în parte benefic, dar și cu câteva efecte neplăcute, ce merită aflate.

Beneficiile cafelei asupra organismului

  1. Crește nivelul energetic și performanțele intelectuale

Cofeina este un stimulant ce blochează rceptorii adenozinei, un neurotransmițător inhibitor al creierului. Acest fenomen va crește activitatea neuronală, împreună cu eliberarea unor transmițători, precum dopamina și norepinefrina. Ca rezultat, anumite funcții cognitive devin amplificate: atenția, vigilența, timpul de reacție, memoria de lucru, procesarea informațiilor, calculul matematic, creativitatea ș.a. Toate aceste caracteristici variază în funcție de individ și de sensibilitatea fiecăruia la cafeină.

Majoriteatea experimentează și o îmbunătățire semnificativă a dispoziției generale, pe lângă creșterea energiei, fapt ce poate creea o dependeță de „simțit bine”. Este bine de știut că poate scade riscul depresiei!

  1. Crește foarte mult performanța fizică

Cafeina crește nivelul epinefrinei, astfel declanșează mecanismul de „fugă sau luptă” al organismului, pregătindu-l pentru un efort superior. Studiile arată că în urma efortului, cafeina stimulează arderea grăsimilor, cu creșterea nivelului de acizi grași liberi, extrem de necesari ca și combustibil pentru atingerea performanței dorite, mai ales la sportivii de performanță.

  1. Îmbunătăţeşte metabolismul şi ajută la arderea grăsimilor

Pentru persoanele ce doresc să slăbească, este bine de ştiut faptul că prin creşterea ratei metabolice, cafeaua ajută la arderea mai rapidă a caloriilor, dar bineînţeles, în urma efortului fizic.

  1. Are efect diuretic și laxativ

Cafeaua este și un diuretic moderat, în funcție de cât de mult stimulează sistemul nervos simpatic, va determina vasoconstricție și eliminare de apă.

Efectul laxativ (uşor/moderat) se instalează la câteva minute de la ingestie și se datoreză mai multor compuși ai cafelei, efectul fiind prezent și la cafeaua decofeinizată. Adaosul de îndulcitori și lactate potențează efectul.

  1. Este bogată în antioxidanți, vitamine și minerale

Este o sursă importantă de antioxidanți (polifenoli, acizi hidroxilici, flavonoizi, antocianine), mai ales pentru dieta modernă, iar, în funcție de modul de preparare, poate deveni chiar o metodă de detoxifiere a organismului. Vezi articolul dedicat! Conține vitamine și minerale precum: vitamine din grupul B (B1, B2, B3, B5), potasiu, magneziu, mangan.

  1. Are efecte protective hepatice

Câteva studii au putut demonstra efectul de protecție hepatică pe care îl poate avea cafeaua, indiferent de modul de preparare, prin întârzierea progresiei bolii, scăderea riscului de fibroză, ciroză sau chiar de dezvoltare a cancerului hepatic. Însă, această protecție depinde foarte mult și de celelate măsuri ce trebuiesc luate, în funcție de alte afecțiuni prezente (precum scăderea până la eliminare a consumului de alcool în ciroze sau alimentația în toate cazurile).

  1. Scade riscul unor boli precum Alzheimer, Parkinson

Cafeaua reuşeşte să prevină şi chiar sa reducă, după unele studii, plăcile de amiloid răspunzătoare de apariţia Alzheimeru-lui. Mai mult, are chiar efect de protecţie neuronală, prin prevenţia degenerării nervoase.

  1. Poate avea efect cardioprotector

Cardioprotecţia este mai ales pe seama păstrării tonusului vascular. Mai multe studii au susţinut acest efect, pe baza unui risc de mortalitate cardiovasculară scăzut, la cei ce au consumat timp îndelungat această băutură.

  1. Poate ameliora migrenele

Prin vasoconstricția vaselor și reducerea inflamației, cafeaua poate veni în ajutorul nostru, însă, în unele cazuri poate chiar provoca durereile de cap.

Efectele negative ale cafelei asupra organismului

  1. Efecte neuropsihiatrice

Datorită faptului că are puterea de a influența echilibrul substanțelor din organism și mai ales pe cele cu efecte asupra psihicului, este de așteptat ca această băutură să aibe și câteva manifestări nedorite, în special legate de cantitate.

Consumul excesiv de cafea poate avea uneori simptome intricate unor afecțiuni psihiatrice. Cele mai frecvente simptome care pot apărea după consumul excesiv sau în prezența unor afecțiuni atât psihiatrice, cât și organice, pot fi: intensificarea sau instalarea unor stări de anxietate, iritabilitate, poate perturba fazele somnului și poate duce la insomnie; poate agrava unele afecțiuni psihiatrice și chiar determina apariția unor simptome psihotice (la pacienții psihiatrici).

Poate crea dependeță, astfel persoanle care consumă regulat cafea, pot depista această situație prin a întrerupe conduita zilnică. Dacă apar simptome precum dureri de cap, iritabilitate, oboseală, ceață mentală, atunci este cazul să se urmărească o reechilibrare a „relației”, astfel încăt să se poată restabili beneficiile pe care cafeaua le poate oferi. Cum? Prin variație: cantitate, compoziție și momentul savurării.

  1. Efecte osteo-musculare

Tremorul, spasmele sau crampele musculare sunt semne care îți arată că ai depășit cantitatea tolerată de organism.

Deși conține minerale importante, cafeaua are și un efect de demineralizare a țesutului osos, astfel în funcție de toleranța individuală la cofeină sau depășirea catității recomandate, poate contribui și agrava afecțiuni precum osteoporoza sau cariile dentare.

  1. Deshidratare, transpirații excesive

Efectul diuretic este unul care ne poate veni în ajutor, în anumite situații, dar când consumul devine excesiv, cafeaua (și cofeina în general) determină deshidratarea organismului, împreună cu eliminarea unor minerale importante, precum calciul.

  1. Efecte hipercolesterolemiante

Mai multe studii au demonstrat faptul că cafestolul, un ulei aromatic ce se formează în urma prajirii cafelei, deteremină creșterea colesterolului și a lipidelor sanguine. Un mod eficient de a-l evita, poate fi prin consumul cafelei filtrate. Filtrele din hârtie reușesc să capteze în structura lor, o parte din uleiurile conținute de cafea.

  1. Efecte toxice

Cafeaua poate conține pesticide perculoase, foarte dăunătoare organismului, de aceea ar trebui consumată doar cafeaua provenită din culturi biologice certificate.

Toxinele pot proveni și din prăjirea excesivă a cafelei, uleiurile conținute în mod natural de boabele de cafea, devin periculoase pentru organism atunci când sunt expuse temperaturilor mari.

Filtrele de cafea din plastic (din cafetiere) sunt un mod nepotrivit de utilizare, deoarece în contact cu lichidul fierbinte devin surse de ingestie de BPA-uri (bisfenolul A este o substanță de sinteză, gasită în componența plasticului, ce are numeroase efecte dăunătoare corpului uman).

  1. Efecte dăunătoare anumitor afecțiuni

Aritmiile cardiace – pe lânga faptul că determină o creștere a frecvenței cardiace, alături de o ușoară creștere a tensiunii arteriale, cafeaua poate precipita și chiar determina apariţia aritmiilor.

Sindroamele inflamatorii intestinale (sindromul colonului iritabil, boala Celiacă, boala Chron, recto-colita)– în aceste situații mâncarea este insuficient digerată din cauza proceselor asociate inflamației. Cofeina accelerează mișcările intestinale (peristaltismul) și astfel, mâncarea nu va fi mai fi descompusă corespunzător și va fi propulsată mai rapid prin intestine, agravând condițiile preexistente, de inflamație și floră intestinală modificată.

Gastritele și ulcerele gastrice – consumul de cafea stimulează secreţia de sucuri gastrice, crescând aciditatea şi contribuie astfel la agravarea bolii. Este esenţial să se evite consumul pănă la vindecare.

Sindromul de „burn-out” – prin stimularea secreției de catecolamine (hormoni de stress), se agravează acest sindrom de epuizare și se impiedică procesul de vindecare. În aceste situații, trebuie întrerupt consumul și reluat doar după recuperare.

Epilepsia – în funție de tipul afecțiunii, poate declanșa crizele epileptice.

Pentru a te bucura de efectele benefice ale cafelei, asigură-te că nu consumi o cantitate mai mare de 300-400 de miligrame de cofeină pe zi (echivalentul a 2-3 ceşti), pentru ca obiceiul tău să nu interfereze cu buna funcționare a organismului.