Evaluare Psihologica

Evaluarea psihologica reprezinta investigarea si evaluarea modului in care functioneaza psihicul unei persoane. Se realizeaza in conditii de liniste si confidentialitate, prezenta altor persoane decat pacientul si psihologul este acceptata doar in cazul in care starea medicala a pacientului nu ii permite sa raspunda la intrebarile care i se pun.

Evaluarea psihologica clinica urmareste stabilirea clara a tipului de tulburare, in urma caruia psihologul indica variantele de abordare a situatiei in cauza (consultarea unui alt specialist: psihiatru, neurolog, cardiolog, etc) in vederea stabilirii unui tratament medicamentos sau a psihoterapiei.

Psihologul clinician nu poate sa prescrie medicamente, el doar recomanda pacientului investigarea de catre medicul specialist.

In urma evaluarii psihologice se elibereaza un raport psihologic de evaluare timbrat (acesta este un document oficial care se foloseste in relatie cu alte institutii sau persoane).

In cadrul clinicii Alegria puteti beneficia de evaluare psihologica pentru Comisia de Handicap, Comisia de Evaluare a Capacitatii de Munca sau evaluari psihologice pentru copii necesare pentru CMBRAE, comisiile de specialitate.

Evaluarea nivelului de inteligenta (IQ) – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani

Scala de Inteligenta Wechsler pentru Copii – editia a patra (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition) este un instrument clinic, administrat individual, care evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani. Scala WISC-IV ofera o masura a functionarii intelectuale generale (CIT), respectiv permite analiza a patru indici cognitivi: Indicele Intelegerii Verbale (IIV), Indicele Rationamentului Perceptiv (IRP), Indicele Memoriei de Lucru (IML) si Indicele Vitezei de Procesare (IVP). In plus fata de subteste si scorurile compozite oferite de indici, mai este posibila calcularea unor scoruri aditionale procesuale, care ofera informatii detaliate despre performanta copilului.

Caracteristici ale copiilor supradotati de varste mici includ niveluri ridicate de energie si curiozitate intensa. Copiii supradotati, de asemenea, au tendinta de a ajunge si depasi etape de dezvoltare mai devreme decat alti copii. Asta inseamna ca pot merge pe jos sau pot vorbi mai repede decat alti copii. Cu toate acestea, nu toti copiii supradotati depasesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, acestia pot ramane mai in urma decat altii. De exemplu, unii copii supradotati nu incep sa vorbeasca decat dupa ce au implinit doi ani.

Copilul supradotat are un vocabular bogat, prezinta eficienta in comunicarea scrisa si vorbita, ii place sa citeasca si sa dezbata materialele citite, are un nivel de creativitate ridicat, invata cu usurinta si aprofundeaza cu pasiune domeniile in care are interes, gaseste placere in activitatile intelectuale, manifesta gandire critica, abstracta, flexibila, curiozitate, perseverenta, da raspunsuri neasteptate la probleme, memoreaza cu mare usurinta ceea ce il intereseaza, nu are rabdare cu activitatile de rutina, are o inteligenta emotionala ridicata si se impune cu usurinta, fiind perceput de altii ca lider.

De asemenea, un raport de evaluare a intelientei (IQ) trebuie sa se regaseasca printre documentele solicitate de Comisiile de evaluare din cadrul Directiilor Judetene de Protectia Copilului, pentru a obtine un Certificat de incadrare in grad de handicap.

Evaluarea se realizeaza in 1-2 sedinte, (depinde de copil). O sedinta dureaza aproximativ 90 de minute. Raportul testarii se finalizeaza la o saptamana de la evaluare.

Masurarea abilitatilor copiilor se realizeaza de catre unul dintre psihologii nostri specializati in psihologie clinica.

Evaluarea functionala comportamentala si emotionala a copilului – pentru copii cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani

Sistemul Achenbach al Evaluarii Bazate Empiric (ASEBA) cuprinde un set de chestionare pentru evaluarea competentelor, a functionarii adaptative si a problemelor copiilor si adolescentilor intr-o maniera facila si eficienta.

Utilizand chestionarele ASEBA, se pot obtine rapid date standardizate referitoare la un spectru larg de competente, comportamente adaptative si probleme. Spre deosebire de majoritatea scalelor standardizate, chestionarele ASEBA permit obtinerea unor descrieri individualizate, acestea incluzand si intrebari deschise care vizeaza punctele tari si aspectele ingrijoratoare legate de comportamentul copilului evaluat.

Pe baza scalelor ASEBA, se poate evalua functionarea adaptativa a copiilor intre 6 si 18 ani si urmatoarele categorii de probleme:
-anxietate/depresie
-insingurare/depresie
-acuze somatice
-probleme de relationare sociala
-probleme de gandire
-probleme de atentie
-neatentie, hiperactivitate/impulsivitate
-comportament de incalcare a regulilor
-comportament agresiv
In termenii criteriilor DSM, aceste probleme acopera urmatoarele tulburari: tulburari afective, tulburari anxioase, tulburari somatice, ADHD, tulburari de tip opozitionist, tulburari de conduita.

Evaluarea se realizeaza in 120 minute (sau cate o sedinta de 60 de minute), iar raportul evaluarii se finalizeaza la o saptamana de la realizarea acesteia.

Evaluarea se realizeaza de catre unul dintre psihologii nostri specializati in psihologie clinica.

Evaluarea TSA – pentru copii cu varste cuprinde intre 2 si 18 ani

Autism Spectrum Rating Scales ofera un ghid in stabilirea unui diagnostic, in deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, in monitorizarea raspunsului la interventie si in evaluarea programului in care a fost inclusa persoana cu TSA (tulburari din spectrul autist).

ASRS sunt scale construite pentru a masura comportamente asociate Tulburarilor de Spectru Autist (TSA) aparute in cazul copiilor si tinerilor cu varste cuprinse intre 2 si 18 ani. Din punctul de vedere al utilitatii, acestea ofera un ghid in stabilirea unui doagnostic, in deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, in monitorizarea raspunsului la interventie si in evaluarea programului in care a fost inclusa persoana cu TSA.

Testul ASRS te poate ajuta sa identifici eventualele comportamente suspecte ale copilului tau care ar putea fi legate de tulburarile de spectru autist. Utilitatea lui este cu atat mai mare cu cat aceste tulburari au devenit tot mai cunoscute in Romania si acest lucru a determinat, din pacate, si cresterea numarului de copii cu diagnostic eronat.

In ce situatii se recomanda aplicarea ASRS?

  • copilul nu stabileste contact vizual cu parintii si cu cei din jurul sau;
  • copilul nu reactioneaza la initiativele de dialog/joaca ale celor din jur;
  • copilul nu vorbeste, desi are peste 18 luni;
  • copilul nu raspunde cand este strigat pe nume;
  • copilul nu arata jucariile sau ceea ce il intereseaza/entuziasmeaza;
  • copilul nu se uita unde ii arati si nu urmeaza indicatii;
  • copilul are miscari repetitive executate indelung;
  • copilul prefera obiectele in locul jucariilor, iar jucariile le aliniaza, le baga in gura, le invarteste sau le rastoarna;
  •  copilul manifesta un interes excesiv pentru anumite tipuri de obiecte sau de zgomote;
  • copilul este frate/inrudit indeaproape cu un alt copil diagnosticat cu TSA;
  • parintele doreste sa verifice daca are motive pentru a suspecta o tulburare de genul TSA in cazul copilului sau;

In momentul in care exista banuiala unui diagnostic de TSA este recomandat ca parintii sa mearga la evaluare la persoane care au experienta in lucrul cu copiii cu autism si isi pot oferi expertiza in indrumarea deciziilor legate de interventie. Evaluarile se bazeaza pe interviul cu parintii si pe observatia directa a comportamentelor copilului, tinand cont de etapa de dezvoltare conforma cu varsta cronologica si de semnele TSA.

Evaluarea se realizeaza in 60 de minute, iar raportul se finalizeaza in decurs de 4-5 zile.

Evaluarea nivelului de dezvoltare – pentru copii cu varste de pana la 6 ani

Testul Portage face parte din „Setul de instrumente Psihologice pentru Expertizarea si Evaluarea Copiilor/Elevilor in vederea Orientarii Scolare” aprobat prin hotararea Guvernului nr 218/7.03.2002.

Prin testul Portage putem evalua motricitatea si psihomotricitatea copiilor mci si poate fi de ajutor in doua mari directii:

a) are avantajul ca prin intrebari, ne poate crea o idee asupra aptitudinilor si stadiului la care ar trebui sa se afle copilul la o anumita varsta si unde anume este copilul in mod real in momentul evaluarii;
b) o a doua directie este evaluarea efectiva a copilului la o anumita varsta, ceea ce ne poate da o imagine destul de exacta asupra zonelor pe care copilul nu le acopera si unde acesta are nevoie de ajutor;

Aceasta evaluare ne va crea un mare avantaj in timp astfel incat, daca ii vom face o evaluare la fiecare 2-3 luni, vom avea o imagine mult mai exacta despre evolutia copilului. De cele mai multe ori un parinte are tendinta sa spuna:”copilul meu evolueaza”. Problema apare atunci cand parintele este intrebat: „cat/cum a evoluat”?

Exista doua concepte pe care orice test de evaluare, inclusiv testul Portage, le ia in considerare: varsta cronologica a copilului, care reprezinta varsta biologica, si, cel de-al doilea concept, varsta mentala a copilului sau varsta la care este copilul din punct de vedere al dezvoltarii in momentul evaluarii. In general, toti copiii au anumite cunostinte si o anumita dezvoltare in cateva zone, proprii fiecarei varste. De aici pleaca conceptul de „varsta mentala”, care reprezinta in fapt un cumul al tututor cunostintelor/ aptitudinilor/ comportamentelor/ limbajului pe care un copil le are la o anumita varsta.

In testul Portage  (ca la marea majoritate a testelor de evaluare) exista 5 sectiuni care cuprind intrebari in functie de stadiul normal de dezvoltare al unui copil. Acestea sunt: SOCIALIZARE, LIMBAJ, AUTOSERVIRE, COGNITIV, MOTOR.

Evaluarea se realizeaza in 60 minute, iar raportul se finalizeaza in decurs de 2-3 zile.

Evaluarea anxietatii la copii si adolescenti – pentru copii si adolescenti cu varste cuprinse intre 8 si 19 ani

Scala de Anxietate Multidimensionala Pentru Copii (MASC, Multidimensional Anxiety Scale for Children) este un instrument psihometric usor de administrat, care evalueaza multiple dimensiuni ale anxietatii la copii si adolescenti.

In conditiile in care cadrul conceptual al tulburarilor anxioase ale copilariei evoluea

bty

za, atat clinicienii cat si cercetatorii sunt confruntati cu sarcina dificila de a distinge intre anxietatea patologica si fricile care reprezinta o parte a procesului normal de dezvoltare. Pe baza unei literaturi considerabile, validand diferite clustere de simptome, manualul DSM-IV-TR, include patru tulburari de anxietate cu debut in copilarie: tulburarea de anxietate generalizata, fobia sociala, mutismul selectiv si anxietatea de separare.

In general, fricile devin patologice cand sunt excesive, nu reprezinta o etapa a procesului normal de dezvoltare, sau sunt asociate cu comportamente de coping dezadaptative. Avand in vedere ca prevalenta anxietatii cu debut in copilarie nu este cunoscuta la nivelul populatiei, crearea unui instrument de evaluare a anxietatii la copii si adolescenti este cu atat mai importanta. MASC a fost dezvoltat ca si un instrument de screening practic si eficient pentru masurarea anxietatii la copiii cu varstele cuprinse intre 8 si 19 ani.

MASC este un chestionar usor de administrat ce evalueaza dimensiunile majore ale anxietatii la copii si adolescenti. Chestionarul include o forma prescurtata – MASC-10 – ce poate fi utilizata in situatii speciale in care este necesara o evaluare rapida (pe baza a 10 itemi) a simptomelor de anxietate.

Indicele de Inconsistenta este util in identificarea raspunsurilor aleatoare, in timp ce Indicele Tulburarilor Anxioase este util in identificarea subiectilor care se incadreaza in categorii diagnostice si pot beneficia de o evaluare clinica mai detaliata. MASC utilizeaza o scala Likert in patru trepte pe baza careia participantii sunt solicitati sa evalueze fiecare item cu privire la propria experienta. MASC necesita un nivel de comprehensiune corespunzator clasei a patra pentru citirea itemilor.

Evaluarea se realizeaza in 60 de minute, iar raportul evaluarii se finalizeaza in aceeasi sedinta sau in decurs de 1-2 zile.

 

 

Programeaza-te chiar acum !