Jocurile de noroc
martie 8, 2018
SINDROMUL ASPERGER
septembrie 19, 2018

hdr

Autismul este o tulburare de neurodezvoltare care afecteaza modul in care o persoana comunica si relationeaza cu cei din jur.

Cele mai evidente semne tind să apară între 2 și 3 ani. În unele cazuri, acesta poate fi diagnosticat la mai devreme de 18 luni. Unele întârzieri de dezvoltare asociate cu autismul pot fi identificate și abordate chiar mai devreme.

Clinica Alegria  îndeamnă părinții îngrijorati să realizeze o evaluare psihiatrica, cât și psihologica, cât mai devreme, deoarece intervenția timpurie poate îmbunătăți simtitor rezultatele.

Primele semne se pot observa inca de la varsta sugara cand se pot vedea urmatoarele :

-nu realizeaza contact vizual;

-nu incearca sa atraga atentia celor din jur prin zgomote sau gesturi;

-nu zambeste cand i se zâmbește;

-atentia este scazuta;

-nu raspunde la nume;

De asemenea, pot aparea si comportamente autostimulatoare care de cele mai multe ori pot fi observate foarte usor , intrucat cea mai importanta categorie de comportamente autostimulatoare implica miscarea corpului : leganatul, fluturatul mainilor, invartitul.

A doua categorie de comportamente autostimulatoare cuprinde obisnuinta intrebuintarii obiectelor pentru stimularea senzoriala. Cand se autostimuleaza in acest fel, copiii scutura obiectele, le sucesc, le invartesc.

Al treilea tip de autostimulare este reprezentat de ritualuri si obsesii cum ar fi : alinierea obiectelor, insistenta ca obiectele sa nu fie mutate de la locul lor, discutarea obsesiva a acelorasi subiecte.

Cand se plictisesc, cei mai multi oameni se angajeaza in diverse forme de autostimulare : dau din picior, isi rasucesc o suvita de par, insa diferenta este ca o persoana tipica reuseste sa-si mentina atentia pe parcursul conversatiei, pe cand persoanele cu TSA isi indreapta atentia complet catre comportamentul respectiv incat nu mai proceseaza informatiile importante.

In timp, autostimularea devine din ce in ce mai puternica si de aceea este nevoie sa fie redusa. Este important ca si copilul sa invete comportamente  alternative adecvate, fiind redirectionat spre activitati potrivite.

Studiile științifice au demonstrat că intervenția timpurie intensivă asupra comportamentului îmbunătățește abilitățile de învățare, comunicare și sociale la copiii mici cu autism. Deși rezultatele intervenției timpurii variază, toți copiii beneficiază de progrese. Cercetătorii au dezvoltat o serie de modele eficiente de intervenție. Acestea variază ca detalii, dar toate programele au anumite caracteristici. Ele includ:

 

-copilul primește activități structurale, terapeutice timp de cel puțin 10 ore pe săptămână;

-terapia este ghidată de obiective de învățare specifice și bine definite, iar progresul copilului în îndeplinirea acestor obiective este evaluat și înregistrat în mod regulat;

-intervenția se concentrează pe zonele principale afectate de autism. Acestea includ abilități sociale, limbă și comunicare, imitație, abilități de joc, viață de zi cu zi și abilități motorii;

-programul oferă copilului oportunități de a interacționa cu colegii în mod obișnuit;

-programul implică activ părinții în intervenție, atât în luarea deciziilor, cât și în timpul terapiei;

-terapeuții își exprimă respectul față de nevoile, valorile și perspectivele unice ale copilului și ale familiei sale.

-programul de terapie implică o echipă multidisciplinară care include, dacă este necesar, un medic, un logoped și un terapeut ocupațional;

În Clinica Alegria au fost evolutii spectaculoase ale copiilor cu TSA integrati în programe de terapie bine definite. Simptomele autismului se amelioreaza semnificativ prin intervenție timpurie, iar copilasii diagnosticati cu aceasta tulburare pot ajunge sa aibă o viața independenta și implinita.

Copiii cu autism sunt speciali și au multe de oferit celor din jurul lor! Împreuna cu părinții, terapeutii pot evidentia cele mai uimitoare capacitati de care acești copii pot da dovada!