Capacitatea de autoreglare stă la baza gestionării propriei învățări, precum și a înțelegerii a ceea ce învățăm, la luarea deciziilor și la rezolvarea de probleme. Autoreglarea ne ajută să ne stabilim obiective atunci când învățăm și apoi să ne monitorizăm, reglăm și controlăm cogniția, motivația și comportamentul, ghidați și constrânși în același timp de obiectivele noastre și de caracteristicile de context ale mediului. Aptitudinile și abiliățile noastre nu sunt suficiente și nu pot explica pe deplin realizările pe care le avem, ceea ce sugerează că autoreglarea și motivația sunt la fel de importante. Capacitatea noastră de a ne autoregla este influențată direct de interesul nostru pentru o anumită temă și de valoarea pe care o atribuim acesteia.

 

Metacogniția reprezintă monitorizarea activă, reglarea și consecvența activităților de procesare a informației, cunoașterea, conștientizarea și controlul asupra propriei noastre învățării. Toate acestea constituie factori importanți ai performanței în activitate.

 

Evaluarea realistă a capacităţii propriei memorii de lucru și aprecierea gradului de înţelegere a instrucţiunilor de rezolvare a sarcinilor și sensibilizarea la diferiţi indicatori ai semnificaţiei informaţiilor sau ai sursei de informaţii (de exemplu vocea interlocutorului, gesturile acestuia și/sau ale celorlalți din jur etc.) sunt câteva modalități prin care ne putem îmbunătăți propria performanță.

 

Demonstrăm un bun control emoțional prin contracararea sentimentului insecurităţii, a îngrijorărilor, a temerilor de pedepse, ridicol sau stigmatizare, precum și prin conştientizarea  raportului dintre dorinţa de a învăţa o temă pentru că acest lucru este necesar şi trăirea unor emoţii ca anxietatea, teama, vinovăţia și frustrarea relativ la tema respectivă. De asemenea, raportarea obiectului învăţării la istoria personală sau recunoaşterea și diferențierea stresului bun de cel rău, pot avea un impact pozitiv asupra stării noastre emoționale. Nu în ultimul rănd, modificarea gândurilor automate, mai ales în cazul interpretărilor şi anticipărilor catastrofice sau expunerea la situații imaginare sau reale controlate sunt tehnici cu ajutorul cărora putem obține un control emoțional eficient.

 

Psiholog

Andreea Fundăneanu