Este normal pentru copii să se simtă îngrijorați sau anxioși din când în când, de exemplu atunci când încep grădinița sau școala sau vă mutați într-un loc nou. Însă, pentru unii copii anxietatea le afectează comportamentul și gândurile de zi cu zi, interferează cu viața de școlar și cu cea socială. În acest caz, este nevoie să ceri un ajutor specializat pentru copilul tău, iar un psihoterapeut te poate ajuta.

Chiar dacă mulți dintre noi am uitat, copilăria este o perioadă în care vin spre tine o mulțime de lucruri noi. Fie că învață să își lege șireturile, învață să scrie sau să citească, cum să împartă și, în general, cum să se comporte în lumea în care trăiesc, copiii sunt prinși într-o avalanșă de sentimente și trăiri, pe care nu întotdeauna știu cum să le gestioneze.

În plus, când vine vorba de școală, există întotdeauna presiuni – notele, bursele, activitățile extrașcolare etc. La acestea se adaugă și viața socială – relațiile cu prietenii sau colegii. Astfel, se creează rețeta perfectă pentru stresul și anxietatea copilăriei.

În continuare vom vorbi despre cum poți face față tu, ca părinte, anxietății copilului tău, cum îți dai seama de această problemă și când e necesar să ceri un ajutor specializat.

Semne și simptome

Așa cum am menționat anterior, un anumit nivel de anxietate și stres în copilărie este perfect normal și natural. Grijile tipice pot include refuzul de a merge la școală în prima zi, de exemplu, sau stresul de nu fi excluși de ceilalți copii la locul de joacă. În primii ani de socializare ai micuțului, formarea relațiilor de prietenie este foarte importantă și este bine să știi că fiecare copil trece prin sentimente de stres și îngrijorare legate de acest aspect și toți părinții se confruntă cu asta.

În ceea ce privește ce trebuie să ai în vedere, există mai multe semne pe care le poți urmări și care te vor ajuta să identifici o problemă care ar putea necesita o atenție serioasă.

Simptome ale anxietății la copii:

  • probleme de concentrare
  • tulburări de somn – insomnii sau coșmaruri dese
  • tulburări de alimentație – lipsa poftei de mâncare sau mâncatul excesiv
  • izbucniri frecvente de furie profundă sau frustrare
  • îngrijorări constante și gânduri negative
  • senzație de încordare și agitație sau nevoia de a folosi toaleta des
  • frică constantă
  • nevoia de a fi mereu cu unul din părinți
  • stări de rău
  • evitarea activităților de zi cu zi, precum joaca cu prietenii, ieșitul în aer liber sau mersul la școală

Dacă vezi că starea copilului tău se înrăutățește, îți recomandăm să soliciți imediat ajutor din partea unui psihoterapeut specializat.

Ce cauzează tulburarea de anxietate la copii?

Mulți copii sunt pur și simplu născuți anxioși sau mai puțin capabili decât alții să gestioneze stresul. Copiii pot, de asemenea, să devină anxioși dacă au în jurul lor persoane anxioase. Iar unii copii dezvoltă anxietate după evenimente stresante precum:

  • schimbarea frecventă a locuinței sau a școlii;
  • certuri dese sau neînțelegeri între părinți;
  • moartea unei persoane dragi;
  • îmbolnăvirea gravă sau rănirea într-un accident;
  • probleme legate de școală precum examene grele sau bullying;
  • abuzul sau neglijarea.

Adolescenții sunt mai predispuși să sufere de anxietate socială decât alte grupe de vârstă, evitând des întâlnirile sociale.

În plus, copiii cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) și tulburări din spectrul autist sunt mai susceptibili de a avea probleme cu anxietatea.

Cum să îți ajuți copilul anxios?

Dacă micuțul tău are probleme cu anxietatea, există numeroase metode prin care tu îl poți ajuta. Cea mai importantă dintre acestea este ca tu să vorbești cu el și să îi descoperi sentimentele și stările. Pe lângă acest lucru, este esențial ca micuțul tău să știe că ești acolo lângă el. Așadar, este bine să îl asiguri mereu că nu este singur, spunându-i lucruri precum „sunt lângă tine și totul este bine”, „vom trece împreună peste asta” etc.

O altă metodă prin care îți poți ajuta copilul este să îl înveți să recunoască semnele anxietății și să îl încurajezi să ceară ajutorul atunci când are nevoie. Copiii de toate vârstele tind să se simtă mai confortabil atunci când au o rutină zilnică. Deci, încearcă să urmați un program bine stabilit în fiecare zi. O altă tehnică importantă este să îți încurajezi copilul să facă lucrurile de care se teme. Spre exemplu, dacă se simte anxios să meargă la ziua de naștere a unui prieten, îți vine natural să îl sfătuiești să nu meargă. Însă lucrul cel mai corect este să îl încurajezi să își învingă temerile și să meargă la acea petrecere. Astfel, el va învăța că anxietatea nu îl poate opri din a face lucrurile pe care și le dorește.

Dacă știi că urmează o schimbare, precum mutarea într-o nouă locuință, încearcă să îl pregătești pe cel mic, astfel încât vestea să nu îl ia prin surprindere și să apară anxietatea.

La fel ca în tehnicile de relaxare pentru adulți, încearcă să practici alături de copilul tău simple tehnici de relaxare, precum respirația adâncă sau yoga.

Distragerea poate fi foarte folositoare în unele cazuri. Spre exemplu, dacă mergeți la doctor, iar copilul tău este foarte agitat, poți face ca drumul până acolo să nu fie despre asta. Jucați-vă un joc care să îi distragă atenția de la această frică, cum ar fi cine vede primul o mașină roșie sau câte mașini albe sunt pe stradă etc.

Un joc simplu, dar foarte eficient, pe care îl poți face pentru a-ți ajuta copilul să gestioneze anxietatea este să scrieți fiecare pe hârtie, pe parcursul zilei, grijile și gândurile care vă neliniștesc. La finalul săptămânii sau chiar la finalul zilei puteți citi împreună aceste rânduri și poți discuta cu copilul tău, îl poți sfătui și asigura că ești alături de el.

Cu toate acestea, este o idee bună să consulți sau să ceri ajutor unui psiholog dacă:

  • starea copilului nu se îmbunătățește sau chiar se înrăutățește;
  • tehnicile de ajutor nu funcționează;
  • îi afectează viața atât pe plan școlar, cât și social.

Gestionează-ți propria anxietate

De-a lungul vieții noastre, cu toții întâmpinăm un anumit nivel de anxietate. De la nivelurile ușoare sau inexistente, când viața ne merge bine, la anxietatea accentuată, când apare o schimbare sau se întâmplă ceva neașteptat, cum ar fi pierderea unui loc de muncă sau moartea unui părinte. Cât de bine poți tu, ca părinte, să te descurci cu problemele, este simțit în mod inconștient de copii, pe măsură ce încearcă să învețe din exemplele din viața lor. Așadar, trebuie să înveți să îți gestionezi anxietatea și stresul, nu numai pentru a putea fi acolo pentru copilul tău, ci și pentru a-i oferi un exemplu pozitiv pe care să îl urmeze.

Dacă anxietatea copilului tău este severă, persistă și interferează cu viața de zi cu zi, îți recomandăm să ceri ajutorul unui specialist.

La Clinica Alegria găsești psihoterapeuți specializați în lucrul cu adolescenții și copiii. Poți începe prin a face o programare pentru copilul tău, chiar aici.