Pentru mulți oameni, sezonul sărbătorilor de iarnă este un moment plin de bucurie, alături de familie și prieteni. Dar pentru unii oameni, poate fi chiar opusul, provocând stres, tristețe și chiar depresie.

Cei care de obicei se confruntă cu depresia, pot constata că simptomele acesteia devin mult mai dificil de gestionat în timpul sărbătorilor. În timp ce toți cei din jur se simt veseli, este posibil ca cei care suferă de depresie să se simtă și mai izolați și s-ar putea să se simtă incapabili să îndeplinească chiar sarcini zilnice

de auto-îngrijire, precum dușul și spălatul dinților. Pentru unii indivizi care suferă de depresie, performanța la locul de muncă sau la școală poate începe să scadă.

Dacă simți că depresia pare să se înrăutățească în timpul sărbătorilor de iarnă, fii sigur că nu ești singur. Nu este deloc neobișnuit să experimentezi depresie în această perioadă.

Este important să înțelegem că există o diferență semnificativă între crize de tristețe și depresie clinică. Tristețea este de obicei tranzitorie și o reacție la evenimente externe. Depresia clinică este o boală medicală care persistă și reapare. Persoanele care suferă de depresie clinică pot pierde capacitatea de a se bucura de viață și pot începe să aibă dificultăți de funcționare. Depresia necesită intervenție medicală pentru a preveni sentimentele de apatie, lipsa de speranță, ideea suicidară și afectarea funcțională.

De ce este mai probabil să resimți depresia în timpul sărbătorilor?

Stresul din timpul sărbătorilor poate contribui la depresie. Presiunea cauzată de pregătirea pentru sărbătorile de iarnă poate declanșa un roller coaster emoțional. În plus, sărbătorile pot fi momente dificile pentru persoanele care sunt separate de cei dragi prin distanță sau moarte. A face față absenței celor dragi în timpul sărbătorilor – mai ales dacă au murit – poate provoca emoții puternice și episoade de depresie.

Depresia se agravează adesea în timpul iernii și din cauza lipsei semnificative de vitamina D și expunerii reduse la lumina soarelui. Vremea friguroasă duce adesea la mai puțin timp petrecut în aer liber. Schimbarea anotimpurilor aduce zile mai scurte și mai puține oportunități de a fi productiv. Vitamina D și lumina soarelui sunt esențiale pentru menținerea unei dispoziții echilibrate.

Multe persoane care suferă de depresie în timpul iernii sunt diagnosticate cu tulburare afectivă sezonieră (SAD). Tulburarea afectivă sezonieră (SAD) este un tip de depresie care apare de obicei în lunile de toamnă și iarnă. Simptomele frecvente sunt schimbările de dispoziție, lipsa de energie și alte semne de depresie.

Potrivit Mental Health America, melatonina – un hormon produs în creier care ajută la reglarea altor hormoni – poate fi, de asemenea, legată de simptomele SAD. Modificările din sezon pot perturba echilibrul nivelurilor de melatonină, care afectează atât somnul, cât și starea de spirit.

Când este frig și întuneric, oamenii tind să rămână mai des în interior. Acest lucru poate crește izolarea și reduce oportunitatea de a împărtăși activități plăcute cu ceilalți, contribuind în continuare la tristețe și depresie. Dacă suferi de depresie în mod normal, este recomandat să iei în considerare vizite mai frecvente la psihoterapie.

Sărbătorile de iarnă sunt adesea un sezon încărcat emoțional. Multe persoane petrec timp cu familia, rememorează amintirile copilăriei și încep să ia în considerare obiectivele pentru noul an. Aceste experiențe încărcate emoțional pot fi copleșitoare și pot provoca sentimente de teamă, disperare și dezamăgire. În timp ce depresia severă poate apărea în orice moment al anului, sezonul vacanței de iarnă poate fi deosebit de dificil pentru persoanele care suferă de depresie clinică.

Care sunt cauzele depresiei din timpul sărbătorilor?

Există o serie de motive pentru ai putea experimenta acest tip de depresie. Unele dintre cauzele posibile includ:

  • Epuizare;
  • Dificultăți financiare – suprasolicitarea financiară sau dorința de a-ți permite cadouri pentru familie și prieteni poate crea un stres suplimentar;
  • Faptul că nu poți pleca acasă de sărbători – lipsa familiei și a prietenilor poate crea o atmosferă tristă, de singurătate;
  • Nostalgia sărbătorilor din trecut;
  • Izolare și singurătate;
  • Stres – sărbătorile pot fi agitate și tot stresul poate îngreuna uneori starea de bine;
  • Efortul de a te întâlni cu familia extinsă, mai ales dacă nu vă înțelegeți.

Deoarece sărbătorile marchează un nou an, un nou început, oamenii pot începe, de asemenea, să reflecteze asupra anului trecut și să experimenteze sentimente de regret sau eșec. S-ar putea să se gândească la obiectivele pe care le aveau și la lucrurile pe care doreau să le facă sau să le îndeplinească și să se simtă supărați dacă nu și-au îndeplinit aceste așteptări. În plus, transformarea sărbătorilor într-un lucru excesiv de comercial, induce ideea că oamenii trebuie să simtă bucuria sărbătorilor continuu, creând astfel presiunea de a te simți într-un mod anume, iar dacă nu simți așa este ceva greșit. Acest lucru devine, evident, încă un stres adăugat pe listă.

Cum gestionăm depresia din timpul sărbătorilor de iarnă?

Un prim pas, extrem de important, este să discuți cu un psiholog. Acesta va ști exact ce să îți recomande și îți va fi alături pe tot parcursul vindecării. Însă, există o serie de lucruri pe care le poți face ca să previi sau să ții sub control depresia, în timpul sărbătorilor de iarnă.

  • Mănâncă o dietă bine echilibrată. Dacă nu ai o dietă hrănitoare, pierzi substanțele nutritive care mențin o stare de spirit pozitivă. Așadar, consumă alimente precum fructe, legume, cereale integrale și nuci.
  • Evită alcoolul excesiv. Alcoolul este un depresiv și consumul prea mult poate exacerba orice sentiment negativ. Limitează consumul de alcool și evită să consumi alcool ca modalitate de a face față sau de a evita emoțiile dificile.
  • Fă exerciții fizice moderate în mod regulat. Acestea sunt eficiente pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit și nivelul de energie.
  • Dormi suficient. Când nu dormi suficient, modul în care gândești este afectat, starea ta de spirit și funcția cognitivă generală sunt de asemenea afectate. Nevoia de somn variază de la o persoană la alta, dar este recomandat ca adulții să doarmă între șapte și nouă ore. De asemenea, încearcă să păstrezi un program de somn cât mai consecvent posibil.
  • Nu te izola. Izolarea socială poate fi un factor de risc major pentru depresie. Problema este că tristețea te face deseori să vrei să te ascunzi singur acasă. Și dacă ești singur, departe de familie de sărbători, contactul și găsirea de legături sociale poate fi cu atât mai dificilă. Îți recomandăm să cauți prieteni sau colegi alături de care să petreci sărbătorile, chiar dacă nu poți ajunge acasă.
  • Setează limite. Sărbătorile înseamnă adesea că sunt mai mulți oameni care cer ajutor și solicită timp și resurse. Invitațiile la petreceri sau mese în familie se pot transforma în obligații sociale stresante. Micile favoruri pentru prieteni se pot transforma în griji uriașe pe care nu le anticipai. Poți evita aceste situații stresante, cunoscându-ți limitele și învățând cum să spui „nu”. Asta nu înseamnă că ar trebui să spui „nu” la toate, dar asigură-te că îți lași suficient timp pentru a te relaxa și a te bucura de sezon.
  • Creează-ți așteptări realiste. Este bine să fii încântat de sărbători și să-ți faci planuri pentru lucrurile pe care vrei să le faci, dar este important să păstrezi așteptările la un nivel redus. Sărbătorile nu trebuie să fie perfecte pentru a fi speciale. Nu trebuie să fie exact ca sărbătorile din trecut pentru a fi la fel de semnificative și memorabile. Sărbătorile se schimbă la fel cum oamenii se schimbă. Copiii cresc, unii oameni pleacă și unii oameni noi vor deveni o parte din viața ta. Cheia este să te concentrezi pe acele conexiuni, să creezi noi tradiții și să îți amintești sărbătorile trecute cu drag, în timp ce te bucuri totuși de cele prezente. Concentrează-te pe bucuria experienței și a timpului pe care îl petreci cu cei dragi, mai degrabă decât pe obținerea unui rezultat final perfect.
  • Fă un gest frumos pentru altcineva. Voluntariatul, donația pentru caritate și faptele bune pot aduce satisfacții mari. Acesta este un mod eficient de a-ți crea o stare de bine și de a diminua depresia.

Să te simți trist sau deprimat din când în când este o parte normală a vieții – mai ales în perioadele dificile sau când suferim pentru pierderea cuiva apropiat. Cu toate acestea, sentimentele persistente de tristețe sau deznădejde pot fi semne ale depresiei.

Este timpul să contactezi un psihoterapeut dacă aceste sentimente interferează cu viața de zi cu zi, dacă nu te bucuri de activități pe care le făceai odată cu plăcere sau ai gânduri despre sinucidere.

Când iarna pare întunecată și rece, amintește-ți că prietenii și familia ta sunt acolo pentru a te sprijini. Iar dacă te simți singur/ă, te invităm la o ședință de psihoterapie cu unul dintre terapeuții noștri specializați. Aici vei găsi un loc confortabil, unde te vei simți în siguranță și vei primi ajutorul de care ai nevoie.

Dacă știi că o persoană cunoscută ție trece sau e predispusă să sufere de depresie în această perioadă, e recomandat să o îndrumi către psihoterapie.

Poți programa o ședință pentru tine sau cineva drag aici.