fbpx Skip to content

Depresia la adolecenti

Depresia se defineste ca fiind o stare de tristete persistenta care poate afecta gandurile, comportamentul, starea de bine si se manifesta prin lipsa apetitului pentru activitati care anterior instalarii acesteia ii faceau placere, sentimente de ingrijorare, vinovatie, lipsa de valoare si probleme cu somnul (dorm prea mult sau au insomnie).

In perioada de crestere, copilul care se indreapta spre maturitate, in timpul adolescentei trece si prin transformari hormonale, de multe ori simptomele psihice pot fi primele manifestări ale acestor transformari deși nu sunt recunoscute și evaluate ca atare. Astfel, depresia se numără printre cele mai frecvente manifestări psihice, care însoțesc aceste transformari;

Daca adolescentul pare deprimat sau trist, nu înseamnă neapărat că este depresiv, insa  atunci când aceste simptome devin persistente și interferează cu activitățile sociale, școlare și viața de familie si dureaza mai mult de doua saptamani ne putem gândi la un episod depresiv;

Simtomatologia in cazul depresiei la adolecenti este similara cu a adultului;

Diagnosticul de depresie va fi formulat pe baza observației clinice directe și a interviului cu pacientul, al istoricului obținut de la părinți, examenului psihologic, chestionarelor specifice. Se vor exclude tulburările somatice care se pot însoți de simptome asemănătoare celor din depresie (de ex. adinamie, apatie, tulburări de apetit sau tulburări de somn).

Este recomandat ca adolescentul  să urmeze îndrumarea unui psihoterapeut pentru a se trata și a menține depresia în frâu. La fel, consilierea familiei constituie o primă etapă a tratamentului, importantă la adolescenți, iar depresia nu trebuie să fie stigmatizată în nici un fel – o persoană depresivă este foarte vulnerabilă, mai ales când crede că cei dragi nu-i recunosc afecțiunea ca o boală adevărată, ci o pasă trecătoare.