Logopedia este disciplina care se ocupă de vindecarea și refacerea vocii și a vorbirii.
Domeniul logopediei se referă la elucidarea problemelor de natură psihologică, sociologică și medicală ale limbajului și urmărește stimularea, dezvoltarea și corectarea tulburărilor de limbaj și comunicare.

Importanța evaluării logopedice

Problemele logopedice sunt tot mai frecvente la copii. În momentul în care depistarea lor este timpurie, șansele corectarii rapide a sunetelor deficitare sunt crescute. Evaluarea logopedică poate fi făcută atât în copilărie cât și în cazul persoanelor adulte. Este important ca tulburarile de vorbire să fie corectate deoarece pot dezvolta probleme cum ar fi:  frustrarea, încrederea în sine scăzută,  tulburări de personalitate, și dezadaptabilități sociale. Vorbirea deficitară se consolideaza și se agravează pe măsură ce trece timpul , iar corectarea este mai dificilă.

Evaluarea logopedică nu se efectuează la o anumită vârstă, însă este important să mergeți cu copilul la logoped imediat cum observați întârzieri în dezvoltare care generează probleme cognitive dificultăți în vorbire, probleme cu auzul, mușchi faciali nedezvoltați, defecte anatomice din naștere ale gurii, deficiențe de articulare etc. Se recomandă evaluare logopedică în cazul copiilor începând cu vârsta de 2 ani, care au cuvinte puține în vocabular și nu formulează propoziții simple. Este important ca până la vârsta de 4-5 ani copilul să fi corectat sunetele deficitare deoarece după această perioadă, odată cu începerea școlii, acestea se pot manifesta și în scris.

Cum se desfășoară evaluarea logopedică?

Evaluarea logopedică are loc în cadrul cabinetului și are în componență două părți: interviul cu părintele și evaluarea propriu-zisă cu copilul. Evaluarea logopedică se referă atât la examinarea deficiențelor de limbaj cât și a achizițiilor copilului până la acel moment.

În cadrul interviului cu părintele putem afla date generale despre copil, date despre evoluția sarcinii, naștere, alimentație, primele cuvinte, primii pași, îngrijorările părintelui, controale medicale efectuate (O.R.L., neurologic, psihologic), așteptările cu privire la terapia logopedică. Aceste informații sunt importante pentru a determina cauzele manifestărilor copilului.

Prima etapă a evaluării logopedice este examinarea aparatului fonoarticulator, nivelul de dezvoltare al limbajului receptiv, expresiv (vorbire independentă, vorbire reflectată și vorbire liberă), noțiuni legate de vocabular (elementele schemei corporale,  elemente de orientare temporo-spațială, numere, culori, forme, dimensiuni opuse etc.) și cea de a doua etapă care constă în evalurea individuală a fiecărui sunet. În cadrul evaluării se iau în considerare și dezvoltarea psihomotorie, inteligența, motivația, comportamentul, afectivitatea.

În urma evaluării se întocmește un raport de evaluare logopedică în care se notează diagnosticul, anamneza, informații cu privire la evaluarea limbajului, noțiunile legate de vocabular pe care le deține copilul și obiectivele terapiei.  Logopedul explică părintelui/persoanei evaluate ceea ce se întâmpla în cadrul terapiei logopedice și se stabilește frecvența ședințelor de terapie. Părintele/aparținătorul este înștiințat de importanța implicării în terapia logopedică și anume: continuarea realizării exercițiilor propuse de logoped și acasă.

 

Stefanescu Amalia