Meniu navigare

Integrare senzoriala

Integrarea senzorială reprezintă abilitatea de a selecta și acumula informații din mediul înconjurător, cu ajutorul organelor senzoriale.

Corpul uman are următoarele sisteme senzoriale: sistemul auditiv, sistemul vizual, sistemul tactil, sistemul proprioceptiv, sistemul vestibular, sistemul olfactiv și gustativ

Problemele in I.S. nu sunt cauzate de defecte ale organelor senzoriale, ci de nereguli în procesul de prelucrare a stimulilor la nivelul creierului. Asadar, copilul  aude, simte, miroase, vede si gusta, dar nu poate aduna aceste informatii intr-un intreg cu sens.

Vă propun câteva exemple de activități casnice, potrivite vârstei, care pot fi duse la bun sfârșit de către copil doar dacă folosește, simultan, mai multe simțuri. Cu cât copilul este implicat în mai multe activități cu atât are oportunitatea de a experimenta mai multe simțuri, în combinații diferite și, astfel, își dezvoltă sistemele senzoriale și se realizează integrarea senzorială, acasă.

Vârstă 2-3 ani

-strânge jucăriile și le pune în cutia de jucării (aici sunt stimulate următoarele simțuri-tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

-aruncă resturile la gunoi (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-cară o sticluță cu apă sau o pungă mică de cumpărături (aici sunt stimulate următoarele simțuri-tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

-scoate rufele din mașina de spălat (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

Vârstă 4-5 ani

-hrănește animalele de companie (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-șterge lichidele vărsate (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-își face ordine în camera sa (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

-udă plantele din casă (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-ajută la întinsul rufelor (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

Vârsta 6-7 ani

-împăturește prosoapele/șosetele (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual)

-curăță/spală legumele/fructele (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-pregătește o salată (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, gustativ, auditiv)

Vârsta 8-9 ani

-pune rufele în mașina de spălat (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

-întinde rufele (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-șterge praful (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-strânge masa (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

Vârsta 10-11 ani

-aspiră covoarele (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, vizual, auditiv)

-ajută la prepararea unor mâncăruri simple (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv, gustativ)

Vârstă 12 și peste

-spală parchetul (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)

-face cumpărături (aici sunt stimulate următoarele simțuri- tactil, vestibular, proprioceptiv, olfactiv, vizual, auditiv)