Limbajul repetitiv – aspecte pozitive si negative

Limbajul repetitiv se traduce prin vorbire ecolalica, cel mai des intalnita in cazul persoanelor cu tulburari din spectrul autismului. Acest limbaj reprezinta repetarea pronuntarilor verbale facute de o alta persoana.

Exista doua tipuri de ecolalii: ecolalia imediata si ecolalia intarziata.

  • Ecolalia imediata se defineste prin repetarea fara sens a unui cuvant sau a unui grup de cuvinte. Cu toate acestea, ecolalia poate servi multor functii pentru a dezvolta persoana cu autism (prin urmare, aceasta nu este „lipsita de sens”). Cercetatorii  au stabilit ca ecolalia imediata a fost adesea utilizata cu dovezi clare de comunicare intentionata.
  • Ecolalia imediata apare pentru a accesa memoria pe termen scurt a persoanei pentru a percepe auditiv ceea ce i se comunica. Ecolalia imediata poate fi utilizata fara intentie sau scop sau poate avea un scop foarte bine pus la punct pentru dezvoltarea individului. Ecolalia imediata poate fi, de asemenea, utilizata pentru initierea sau mentinerea interactiunii sociale sau poate fi utilizata intr-o maniera care nu este deloc interactiva.

 

Chiar si ecolalia este un mod normal de a invata o limba. Majoritatea copiilor folosesc ecolalia pentru a invata o limba. Majoritatea copiilor bazaie intr-un mod ritmic, adica imitand de fapt cadenta limbii noastre. Mai tarziu, copiaza sunete, cuvinte si, eventual, fraze, deoarece aud folosirea acestora de catre adulti in contexte specifice, repetitive. Acest lucru este cunoscut ca stilul „gestalt” de achizitie a limbii. Gestalt inseamna intreg, prin urmare, invatarea limbii in forma de gestalt ar fi invatarea ei in bucati, mai degraba, decat invatarea sunetelor componente si semnificatiei acestora individual sau chiar integrate intr-un cuvant. Majoritatea copiilor isi incep achizitia de limba folosind aceasta forma de gestalt, dar trec rapid intr-o forma analitica.

Ecolalia este privita de catre multi cercetatori ca fiind acea insusire a limbajului ce nu reprezinta o schimbare clara intre gestalt si invatarea analitica, ci mai degraba un continuum, care reflecta alegerea cuvintelor si evolutia drumului persoanei care gandeste si priveste lumea.

Ecolalia serveste drept scop pentru persoana cu autism. Indiferent de utilitatea ecolaliei pentru persoana cu autism, obiceiul poate interfera cu interactiunea sociala si invatare.