Dacă dezvolt sentimente de negative față de cei care mă fac să sufăr, acest lucru îmi va distruge liniștea sufletească. Dar dacă iert, mintea mea devine calmă. – Dalai Lama

De-a lungul vieții, oamenii adună furie și resentimente în interiorul lor. Aceste sentimente negative ar trebui înlăturate, pentru că doar ne îngreunează viața. Oricât de mult ar fi suferit o persoană, durerea poate fi lăsată în urmă și poate apărea iertarea. Iertarea nu are beneficii doar asupra sufletului, ci și asupra minții și trupului nostru. Durerea este inevitabilă în viața, pe când suferința este opțională. Iar alungarea suferinței presupune iertare.

Iertarea este un proces. Durata acestui proces și nivelul de dificultate pot varia, însă iertarea se poate aplica egal la orice durere, fie că vorbim de o persoană care a fost nepoliticoasă cu noi la magazin, fie că vorbim de un partener care ne-a înșelat.

Dr. Frederic Luskin a realizat un studiu pe câțiva studenți, cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani, care își doreau să descopere procesul de iertare, pentru a-și rezolva problemele personale. Rezultatele au confirmat că învățarea iertării a ajutat oamenii să se simtă semnificativ mai puțin răniți, să învețe tehnici specifice și să ierte o anumită persoană care le-a cauzat durere. Constatările au sugerat că învățarea iertării îmbunătățește starea de bine, atât psihică, cât și fizică, și oferă protecție împotriva rănilor viitoare. De asemenea, emoțiile pozitive apărute în urma iertării, reduc sentimentele negative precum furia și au beneficii pentru sănătatea cardiovasculară și pentru imunitate.

Cunoașterea iertării ne îndeamnă să devenim mai puternici din punct de vedere emoțional, să avem mai multă încredere în noi înșine și să fim mai optimiști. Iertarea este esențială pentru o societate complet funcțională și are beneficii personale considerabile – crește potențialul de creare a conexiunilor cu cei din jur și oferă o perspectivă mai pozitivă și mai fericită asupra vieții.

Ce este iertarea?

Există o varietate largă de definiții pentru iertare, însă cercetările sugerează că toate au trei componente în comun:

  1. Obținerea unei viziuni mai echilibrate asupra persoanei care ne rănește sentimental și a evenimentului.
  2. Scăderea sentimentelor negative față de cel care ne-a rănit și potențialul creșterii compasiunii.
  3. Renunțarea la dreptul de a pedepsi persoana respectivă sau de răzbunare.

Atât cercetările, cât și experiența au sugerat că oamenii consideră că iertarea ne face mai slabi și implică ideea că ceea ce a făcut persoana care trebuie iertată este scuzabil. Cu toate acestea, să reevaluăm definițiile iertării descrise mai sus. În multe privințe, este nevoie de multă putere pentru a ierta. A fi furios este mult mai ușor. Ne putem obișnui cu sentimentele noastre furioase. Este nevoie de mult mai multă muncă pentru a ierta. Așadar, a sugera că iertarea este egală cu slăbiciunea este de fapt fals, iertarea fiind o caracteristică a omului puternic.

Cui îi este benefică iertarea?

Așa cum am mai menționat, iertarea este absolut necesară într-o societate. Astfel, prin iertare, orice persoană se va bucura de beneficii. Există însă anumite situații când iertarea trebuie să apară, pentru ca sănătatea psihică și fizică să nu fie afectată:

  • copiii ai căror părinți au fost neglijenți;
  • oamenii bătrâni care nu primesc îngrijirea necesară;
  • persoanele abuzate în copilărie și nu numai;
  • persoanele ai căror partenerei de viață au fost infideli.

Pașii spre iertare

Pentru a putea ierta complet este nevoie de alte abilități, precum acceptarea, compasiunea, reglarea emoțională și altele.

Acceptarea

Acceptarea nu se referă la înfrângere sau resemnare, ci la a accepta ceea ce s-a întâmplat. La urma urmei, în timp ce schimbarea este inevitabilă, suferința este rezultatul rezistenței noastre la aceasta. Pentru a putea ierta, trebuie să accepți trecutul. Ceea ce a avut deja loc, nu mai poate fi schimbat, ci doar acceptat.

Empatia și compasiunea

Empatia și compasiunea te ajută să simți ce a simțit o altă persoană și poate fi de mare ajutor în drumul spre iertare. Empatia este un factor extrem de puternic în înțelegerea durerii altuia, iar compasiunea încurajează la luarea măsurilor necesare pentru a reduce suferința.

Reglarea emoțională

Reglarea emoțională ne ajută să ne gestionăm emoțiile și ajută la evitarea inițierii reacției „luptă sau fugi”. Cercetările au arătat că emoțiile negative nu pot fi suprimate. În schimb, este mai bine să devenim conștienți de emoțiile noastre, să le recunoaștem, să le întrerupem și să ne calmăm răspunsul la acestea.

„Mă simt tensionat”, „Inima îmi bate atât de repede” sau „Mă sperii” – numirea emoțiilor oferă spațiu, iar reglarea emoțională ne ajută să identificăm și să învățăm din sentimentele noastre. Acest lucru este important pentru iertare, unde trebuie să fim conștienți de rănile, furia și durerea cu care ne putem confrunta.

Responsabilitatea

În această situație responsabilitatea presupune să fii responsabil pentru tine, să deții propriile acțiuni, sentimente, gânduri, dar și propriul comportament. În loc să reacționăm cu frică, să „fugim” sau să negăm că am avea vreo putere asupra a ceea ce se întâmplă, putem lua măsuri pentru a evita un comportament recurent și dăunător. Trebuie să recunoaștem comportamentele nesănătoase, fără a judeca, și să ne asumăm responsabilitatea.

Schimbarea perspectivelor

Când începem să ne observăm emoțiile și gândurile și le conștientizăm, devenim mai puternici. În acest fel, suntem în control asupra propriilor senzații și ne putem schimba perspectivele, pentru a putea porni pe drumul iertării.

Beneficiile iertării

Procesul iertării nu înseamnă ignorarea suferinței, ci întărirea capacității de a elimina barierele emoționale din calea găsirii fericirii. Iertarea oferă beneficii vitale bunăstării mentale și fizice. Iată unele dintre ele:

  • Reducerea:
    • Depresiei
    • Furiei
    • Stresului
    • Bolilor cardiovasculare
    • Durerii
  • Creșterea și îmbunătățirea:
    • Speranței;
    • Compasiunii;
    • Încrederii în sine;
    • Sistemului imunitar.

Cum ajungem să iertăm?

Iertarea are succes atunci când știm cum ne simțim și ce a fost greșit în ceea ce s-a întâmplat, precum și când avem persoane cu care putem discuta despre ceea ce experimentăm.

Studiile arată că noi, oamenii, nu iertăm din câteva motive:

  • considerăm că este nedrept să iertăm pe cineva care ne-a făcut să ne simțim rău;
  • a ierta înseamnă a arăta iubire către „agresor”, și nu către victimă;
  • iertarea blochează răzbunarea, care este o emoție pe care mulți oameni o resimt puternic.

Pentru a începe să iertăm trebuie să fim responsabili de modul în care ne simțim. Asta nu înseamnă că trebuie să ne placă ceea ce am trăit și nici să ne simțim vinovați pentru acest lucru. În schimb, avem controlul asupra modului în care reacționăm, în termeni de emoții și comportament. Este foarte important să știm cum să ne relaxăm și cum să folosim sentimentele pozitive pentru a ne focusa pe lucrurile bune.

Noi suntem în control pentru ceea ce simțim. Așa că, trebuie să alegem să fim mai recunoscători pentru ceea ce avem și nu mai nemulțumiți de ceea ce nu avem. Trebuie să ne concentrăm constant în viața noastră pe dragoste, frumusețe și iertare. Spre exemplu, dacă la magazin vânzătorul nu v-a zâmbit și nu a fost tocmai amabil, mulțumiți-i și zâmbiți-i la plecare. Iertarea micilor supărări din timpul zilei reprezintă o practică eficientă pentru iertarea evenimentelor care ne-au rănit cu adevărat.

Poate fi greu să iertăm, de cele mai multe ori. Însă este extrem de important să ne dorim acest lucru. Uneori, te poți simți vulnerabil și, rănit fiind, nu știi cum poți face să ierți cu adevărat. Există totuși o soluție – psihoterapia. Un psiholog bun te poate ajuta să descoperi toate lucrurile care îți provoacă stări de furie, neliniște și stres și te poate ghida în procesul de iertare. Fie că vorbim de iertarea propriei persoane, a unei persoane dragi care ne-a rănit sau a unui necunoscut, aceasta ne poate aduce doar beneficii.

Dacă vrei să afli mai multe despre iertare, dacă vrei să ierți, dar nu știi cum să o faci cu adevărat, te invităm la o ședință de psihoterapie cu unul din psihoterapeuții noștri specializați. Vei porni în procesul de iertare și vei începe să te simți minunat.

Poți face o programare aici.