Sănătatea mintală, conceptul afișat pe buzele tuturor, în special în luna octombrie, aceasta fiindu-i dedicată, încercându-se oferirea unui semnal de alarmă pentru conștientizarea și tratarea comportamentelor și trăirilor negative. Sănătatea mintală reprezintă modul în care gândurile, sentimentele și comportamentele afectează viața zilnică în rândul populației globale. O bună sănătate mintală duce la o imagine pozitivă de sine și, la rândul său, satisfacerea relațiilor cu prietenii și persoanele din jur, ajută în luarea deciziilor favorabile și în a face față cu succes a provocărilor vieții acasă, la serviciu sau la școală.

Nu este neobișnuit pentru adolescenți să dezvolte probleme cu sănătatea lor mintală. Statisticile prezentate de Organizația Mondială a Sănătății indică faptul că unul din cinci adolescenti poate prezenta un anumit tip de probleme de sănătate mintală într-un anumit an. Problemele variază de la ușoare la severe, iar din păcate, sinuciderea este a treia cauză de deces în rândul adolescenților, majoritatea tinerilor cu probleme de sănătate mintală neprimind niciun tratament în acest sens. Totuși, dacă ți-ai rupe piciorul sau ai face pneumonie, n-ai lăsa această problemă de sănătate să rămână netratată. Adesea însă, tinerii ignoră problemele de sănătate mintală gândindu-se că vor “ieși din ea” sau că sunt ceva de care să-ți fie rușine. Acest tip de gândire împiedică oamenii să obțină ajutorul de care au nevoie, chiar dacă acesta poate reprezenta o modalitate de a schimba gândurile negative ce inundă, la un moment dat, mintea. Durerea și disconfortul emoțional pe care persoanele le experimentează atunci când au probleme de sănătate mintală sunt reale, însă, din fericire, există o bună șansă ca aceste trăiri, emoții să se îmbunătățească, prin obținerea și respectarea unui tratament adecvat.

Semnale de alarmă declanșatoare

Schimbările emoționale și trăirea uneo sentimente, asemenea fricii și furiei, reprezintă o parte normală a vieții, acestea redând oportunități de învățare cu privire la propriile schimbări ale stării dispoziționalet, a ceea ce le poate declanșa și în ce moment, situație. Există multe situații, precum undivorț în familie sau relații tensionate cu prietenii, ce pot provoca stres emotional, iar aceste etape problematice, dificile te pot face să te simți trist pentru o vreme. E important de înțeles faptul că tristețea este diferită față de a avea o problemă de sănătate mintală, asemenea depresiei. De exemplu, tinerii care suferă de depresie simt adesea un sentiment copleșitor de neputință și disperare pentru perioade lungi de timp, ce poate conduce la gânduri și tendințe suicidare. Anumite experiențe, gânduri, și sentimente reprezintă un semnal al prezenței unei varietăți de probleme de sănătate mintală ori nevoia acută de a primi ajutor, precum următoarele:

  • neidentificarea plăcerii în viață;
  • senzație de lipsită de valoare sau vinovăție extremă;
  • perioade îndelungate de plâns, fără vreun motiv special;
  • retragerea socială;
  • schimbări mari de dispoziție de la un moment la altul;
  • schimbare în obiceiurile de a mânca sau de a dormi, având o energie foarte scăzută;
  • probleme de concentrare sau de a urma pe planuri
  • senzația de a fi iritat sau furios, alături agitație psihomotorie, auzul vocilor sau vizualizarea imaginilor pe care alte persoane nu le experimentează, crezând că alții complotează împotriva ta.

Nu este neapărat ușor să vezi aceste semne, sau să-ți dai seama ce înseamnă, necesitând realizarea unui apel către profesioniști calificați de sănătate mintală, aceștia fiind calificați în a reda un diagnostic precis. Există, în acest sens, o regulă general valabilă, și anume: cu cât semnele durează mai mult, cu atât sunt mai serioase, iar cu cât interferează mai mult în viața de zi cu zi, cu atât sunt mai mari șansele ca tratamentul profesional să fie necesar.


Prima etapă în căutarea ajutorului- apelează la persoanele în care ai încredere!

Uneori, oamenii nu primesc ajutorul de care au nevoie pentru că nu știu ce direcție poate duce spre acesta. Vindecarea reprezintă o combinație între a te ajuta și de a-i lăsa pe alții să te ajute. Confortul și sprijinul, informațiile, sfaturile și tratamentul profesional sunt toate formele de ajutor. Gândește-te la toți oamenii la care poți apela pentru sprijin, la cei care sunt preocupați de tine și te pot ajuta să te consolezi, care te vor asculta și te vor încuraja și care te pot ajuta să începi și desfășori tratamentul.. Aceste persoane pot include: prietenii, părinții și alți membri ai familiei, o persoană de referință care poate avea rol de părinte” pentru tine- alți adulți ale căror sfaturi le-ați aprecia, poate un profesor sau antrenor preferat, un membru al bisericii sau al altui lăcaș de cult, sau părintele unui bun prieten.

Apelează la ajutorul specializat!

Echipa de sănătate mintală este formată din profesioniștii din domeniul sănătății care se specializează în a ajuta persoanele fizice și familiile lor ce se confruntă cu probleme de sănătate mintală, fiind incluși aici psihologi, psihiatri, asistenți sociali, consilieri, și asistente medicale cu specializarea în psihiatrie.
Psihoterapia sau consilierea psihologică, reprezintă adesea o parte importantă a tratamentului de sănătate mintală de către profesioniști calificați. În unele situații, medicii pot recomanda utilizarea tratamentului medicamentos, iar profesioniștii din domeniul sănătății lucrează adesea împreună, de exemplu, ca membri ai unei echipe multidisciplinare de tratament. Membrii familiei pot fi, de asemenea, rugați să sprijine o persoană în parcursul tratamentului său. Deasemenea, resursele comunitare pot contribui la furnizarea de servicii, iar mediul școalar, educațional joacă un rol deosebit de important în conectarea elevilor cu profesioniștii domeniului sănătății mintale. De exemplu, psihologii școlari, consilierii și asistenții medicali școlari îi ajută pe elevi să obțină serviciile de care au nevoie, fie la școală, fie în altă parte a comunității.


Modalități de căutare a ajutorului

Cu cât te informezi mai mult, cu atât e mai ușor. Bibliotecile sunt o sursă excelentă de informații necesare cu privire la sănătatea mintală. Librăriile au adesea secțiuni de “auto-ajutorare” sau “psihologie”. Pentru cei cu acces la internet, există multe site-uri web ce fac referire la conceptele de sănătate și sănătate mintală. Este important, totuși, să știți dacă informațiile de pe un site provin din surse în care puteți avea încredere. Fii prudent ori de cate ori împărtășești sau schimbi informații online: există o șansă ca acestea să nu fie păstrate private. Consecințele de a nu primi ajutor pentru probleme de sănătate mintală pot fi grave, deoarece problemele netratate continuă adesea să persiste în timp, se agravează și pot apărea noi probleme. De exemplu, cineva cu atacuri de panica ar putea începe să bea prea mult alcool cu speranța greșită că aceasta va ajuta la ameliorarea durerilor emotionale. Alege să fii un prieten bun, să nu ții niciodată secret vorba despre sinucidere. Prietenii se confesează adesea unul altuia cu privire la problemele lor, iar dacă ai un prieten care menționează despre o tentativă de sinucidere, ia-o în serios și caută ajutor imediat de la un adult de încredere sau de la un profesionist de sănătate. Niciodată să nu ții secret vorba despre sinucidere, chiar dacă un prieten îți cere asta. E mai bine să riști să pierzi o prietenie decât să riști să pierzi un prieten pentru totdeauna!

Totul depinde de atitudine!

Există numeroase motive pentru care oamenii nu primesc ajutor pentru probleme de sănătate mintală. Frica, rușinea și jena împiedică adesea indivizii și familiile lor să facă acest lucru, iar uneori, posibilitatea de a obține ajutor, sprijin, și tratament profesional de care au nevoie reprezintă o problematică privind schimbarea concepției despre sănătatea mintală și schimbarea modului în care populația reacționează la problemele acesteia.
Iată câteva memento-uri importante:
Sănătatea mintală este la fel de importantă ca sănătatea fizică. De fapt, cele două sunt conectate puternic, depinzând una față de cealaltă. Problemele de sănătate mintală sunt reale și merită să fie tratate. Nu este vina unei persoane dacă are o problemă de sănătate mintală, de fapt, vinovăția nu ar trebui să fie aruncată asupra nimănui, aceste probleme nedezvăluind vreodată un semn de slăbiciune. Fie că ești bărbat sau femeie, e în regulă să ceri ajutor și să-l obții. Există speranță. Problemele oamenilor îmbunătățesc și se recuperează cu ajutorul tratamentului, bucurându-se de o viață mai fericită, sănătoasă, echilibrată!

Poți afla mai multe datelaii sau poți face o programare aici.