Ce este anxietatea?

Este foarte important să cunoști ceea ce înseamnă „anxietate”, pentru a putea înțelege schimbările prin care treci și pentru a putea începe procesul de vindecare. Da, ai citit bine, anxietatea se vindecă. Cu voință din partea ta și cu o consiliere psihologică potrivită, poți scăpa de anxietate.
Anxietatea este răspunsul natural al corpului tău la stres. Este sentimentul de teamă sau neliniște în legătură cu ceea ce urmează să se întâmple. Cu toții am avut acel sentiment de fluturi în stomac, atunci când am fost îngrijorați de ceva care urma să se întâmple (un discurs în public sau susținerea unui examen important, spre exemplu). Acest sentiment face parte din efectele fizice ale anxietății, care apar atunci când sistemul nervos simpatic răspunde la ceva din mediul nostru care este perceput ca o amenințare pentru noi. Pulsul crește, putem începe să transpirăm, iar gândurile noastre par a fi extrem de negative. Vei putea descoperi simptomele anxietății și cum să le gestionezi în cele ce urmează.

În trecut, când strămoșii noștri erau nevoiți să lupte pentru a supraviețui, acest sistem a fost util, fiindcă acționa rapid și îi menținea în siguranță folosind aceste mecanisme de apărare. Pulsul mărit are funcția de a aduce sângele în părțile corpului care ar putea fi necesare pentru a scăpa sau a lupta împotriva amenințărilor. Pentru a fi gata de luptă, corpul nostru trebuie să scape de orice exces, acest lucru manifestându-se fizic prin senzația de rău și nevoia de a merge la baie. Creierul uman este programat biologic să lupte pentru supraviețuire, concentrându-se asupra amenințării și producând gânduri care ne vor împiedica să acționăm într-un anume fel și ne vor menține în siguranță.

Orice om trece, într-un moment al vieții, prin stări de teamă sau emotivitate cauzate de prima zi de școală, un interviu sau orice alt eveniment important. Însă dacă stările tale anxioase sunt extreme, durează mai mult de 6 luni și îți afectează viața de zi cu zi, cel mai probabil suferi de anxietate severă și ai nevoie de ajutor, oferit de un psiholog specializat.

Cum începe anxietatea?

Noi toți suntem diferiți, așadar și anxietatea debutează în mod diferit pentru fiecare dintre noi. Cu toții avem diferențe în sensibilitatea noastră la amenințare, care poate declanșa sistemul nervos simpatic mai mult sau mai puțin ușor, provocând senzațiile fizice de anxietate.

Cel mai probabil, ai învățat despre lucrurile de care „ar trebui” să îți fie frică încă din copilărie. Cei care te-au crescut este posibil să îți fi dat un sentiment de teamă despre unele lucruri sau acțiuni, în procesul tău de înțelegere a lumii. Există chiar cercetări care susțin transmiterea anxietății între generații. O parte din ceea ce învățăm de la părinții noștri în copilărie nu este doar amenințarea din jur, ci poate fi și modul de a gestiona cel mai bine sentimentele de anxietate. Dacă atunci când ți-a fost teama de ceva, spre exemplu să încerci un nou sport sau un nou instrument, ai fost îndemnat spre acel lucru, șansele sunt ca acum să știi să îți gestionezi anxietatea în mod eficient. Însă, există posibilitatea ca în copilărie să fi fost învățat/ă să eviți ceea ce îți declanșează sentimente de teamă. Cu cât te îndepărtezi mai mult de evenimentul temut sau inducător de îngrijorare, cu atât frica devine mai mare și cu cât anxietatea devine mai înrădăcinată, cu atât șansele să abordezi eficient anxietatea sunt mai mici. Acest lucru creează un ciclu perpetuant care menține anxietatea.
Cercetătorii nu sunt siguri de cauza exactă a anxietății, însă există o combinație de factori care joacă un rol important. Aceasta include factori genetici, de mediu, precum și chimia creierului.

Sunt stările mele de anxietate normale sau sufăr de tulburări de anxietate?

Așa cum am precizat anterior, este normal să te simți anxios/anxioasă atunci când vine vorba de evenimente importante din viața ta. Acest tip de anxietate este într-adevăr neplăcut, dar te poate motiva să lupți și să realizezi ceea ce îți dorești. Anxietatea „normală” este un sentiment care vine și pleacă, însă nu îți afectează viața zilnică.

În cazul unei anxietăți severe, a tulburărilor de anxietate, sentimentul de teamă este cu tine tot timpul. Este intens și uneori debilitant. Tulburările de anxietate te pot opri din a face lucruri care odată erau plăcute și îți aduceau bucurie sau chiar activități zilnice. Spre exemplu, anxietatea severă te poate împiedica să folosești liftul, să traversezi strada sau chiar să ieși din casă. Dacă nu este tratată la timp, în primul rând prin psihoterapie și, unde este cazul, prin medicamente pentru anxietate, aceasta se va înrăutăți, iar tu te vei simți din ce în ce mai rău.

Anxietate zilnică (A.Z.) vs. Tulburări de anxietate (T.A.)
A.Z.: Te îngrijorezi în legătură cu plata facturilor, o despărțire sau alt eveniment din viața ta
T.A.: Îngrijorare constantă și nemotivată care cauzează stres sever și îți afectează activitățile zilnice
A.Z.: Te simți stânjenit/ă și conștient/ă de sine într-o situație inconfortabilă sau jenantă
T.A.: Eviți socializarea de teama de a fi judecat/ă, rușinat/ă sau umilit/ă
A.Z.: Anxietate, tristețe, tulburări de somn, imediat după un eveniment traumatic
T.A.: Coșmaruri, flashback-uri și blocare sentimentală legate de un eveniment traumatic care s-a petrecut cu mult timp în urmă
A.Z.: Frică rațională despre un loc sau obiect periculos ori teama de o situație periculoasă
T.A.: Frică irațională sau evitarea unui obiect, loc sau situație care prezintă un mic sau inexistent pericol
A.Z.: Stări fizice precum transpirație, emoții înainte de un examen, prezentare, întâlnire de afaceri etc.
T.A.: Atacuri de panică și frica de a nu se repeta în timpul unui eveniment important

Dacă te regăsești mai mult în situațiile descrise la tulburările de anxietate, îți recomand să soliciți ajutor specializat. Poți opta pentru ședințe de psihoterapie la clinică sau pentru ședințe cu un psihoterapeut online.

Care sunt tipurile de tulburări de anxietate?

Anxietatea poate fi sub diferite forme, printre care:

  • Tulburarea de panică – atacuri de panică recurente, în momente neașteptate;
  • Fobia – frica excesivă față de un anumit obiect, situație sau activitate;
  • Tulburarea de anxietate socială – frica extremă de a fi judecat în situații sociale;
  • Tulburarea obsesiv compulsivă – gânduri iraționale recurente care te conduc la efectuarea unor comportamente specifice, repetate;
  • Tulburarea de anxietate de separare – Frica de a fi departe de casă sau de cei dragi;
  • Tulburarea de anxietate de sănătate – Îngrijorarea constantă despre starea sănătății (numită ipohondrie);
  • Anxietate generalizată – teama de îngrijorare care produce o nou îngrijorare;
  • Stres posttraumatic – anxietate în urma unui eveniment traumatic.

Care sunt simptomele anxietății?

Anxietatea se simte diferit de la persoană la persoană. Astfel, simptomele includ de la fluturi în stomac, până la creșterea pulsului. Te poți simți lipsit/ă de control, poți avea coșmaruri, atacuri de panică dese, gânduri și amintiri neplăcute pe care nu le poți controla. Iată unele dintre simptomele pe care le poți resimți dacă suferi de anxietate:

  • Puls mărit;
  •  Scurtarea respirației;
  • Probleme de concentrare;
  • Tulburări de somn;
  • Transpirații dese;
  • Neliniște și teamă;
  • Agitație.

Așa cum am menționat fiecare poate simți diferit anxietatea, însă dacă regăsești unele dintre simptomele de mai sus în stările tale zilnice, te sfătuiesc să programezi o ședință de psihoterapie, pentru a discuta cu un psiholog etapele procesului tău de vindecare.

Ce pot folosi pentru tratarea anxietății?

Odată ce ai fost diagnosticat/ă cu anxietate, vei putea găsi un tratament împreună cu medicul tău. Pentru unele persoane, tratamentul medicamentos nu este necesar, schimbările din rutina zilnică pot fi suficiente.
Tratamentul pentru anxietate se împarte în două categorii – psihoterapie și medicamente. Întâlnirea cu un psihoterapeut te poate ajuta să înveți strategii și metode prin care să gestionezi anxietatea și astfel nu vei mai avea nevoie de un tratament medicamentos pentru anxietate.
În plus, schimbările din viața de zi cu zi pot fi metode eficiente în „lupta” cu anxietatea. Majoritatea implică grija pentru sănătatea ta, activitățile sănătoase și eliminarea obiceiurilor toxice:

  • dormi suficient;
  • meditează;
  • fă sport/ mișcare;
  • menține o dietă alimentară sănătoasă;
  • evită alcoolul, tutunul și cofeina.

Chiar dacă pare de nesuportat uneori, anxietatea se vindecă. Nu ești singur în această problemă. Este considerat că anxietatea este epidemia ascunsă a acestei lumi. Aproape fiecare dintre noi s-a confruntat cel puțin o dată cu stările de anxietate. Anxietatea poate apărea la orice vârstă, putând fi dezvoltată treptat sau declanșată de un eveniment.
Este ceva normal să experimentezi anxietate ocazională, însă dacă aceasta persistă și te împiedică să îți desfășori viața de zi cu zi, cel mai probabil suferi de tulburări de anxietate. Anxietatea este o problemă medicală serioasă și trebuie tratată la timp, pentru ca tu să poți duce o viață liniștită.

Dacă simți că nu mai faci față, cere ajutorul! La Clinica Alegria te așteaptă psihoterapeuți specializați în identificarea tulburărilor de anxietate și veți găsi împreună tratamentul potrivit pentru tine. Aici vei găsi un mediu sigur și confortabil, unde te vei putea descărca și vei putea începe procesul de vindecare.

Poți începe prin a face o programare la o ședință de psihoterapie și vei afla singur/ă că te poți vindeca. Suntem aici pentru tine!

Dacă vrei să afli mai multe sau să faci o programare, ne poți contacta aici.